Alderdommen skal være levende og hyggelig

Ingen i Odense skal mangle omsorg, nærvær og pleje. Et langt arbejdsliv skal have et trygt efterår

Vi skal af med det minut-tyranni, hvor hjemmehjælpen og hjemmeplejen skal registrere og dokumentere alt – i stedet for at bruge tiden sammen med den ældre. Det kan vi ikke være be-kendt. Vi skal stress og jag til livs og sørge for, at der er den tid, der er behov for, til den enkelte. Det skylder vi både de ældre og de ansatte.”

Der skal være tid til snak og hygge

Søren Windell har selv besøgt flere plejehjem, siden han blev konservativ spidskandidat i januar. Han har gjort sig mange erfaringer, men den absolut vigtigste er, at tryghed for de ældre er alfa og omega.

”Vi skal have en hjemmepleje, en hjemmehjælp og plejehjem, der fungerer optimalt. Alle ældre fortjener omsorg, nærhed og den pleje, de har brug for. Det skaber den tryghed, som er grundstenen i mange ældres liv, siger Søren.

”Jeg kunne godt tænke mig, at man gjorde de tre måltider endnu mere centrale, fordi de for de fleste af os er blandt dagens højdepunkter. På plejehjemmene må personalet ikke spise samme mad som beboerne, og det fjerner fællesskabet. Der skal være tid til at snakke og hygge, for vi skal have smilet og værdigheden tilbage til alderdommen.”

Tre vigtige ting for et godt otium i Odense